Trail des Idylles: stevige solo met traagste afdaling ooit

Na Crêtes de Spa was ik even aan wat rust toe. De eerste anderhalve week hield ik het rustigaan om vervolgens, voor het eerst in maanden, terug een lange intervaltraining (4 x 3 km voluit) in te plannen. Tot mijn verbazing ging dit maar matig, zorgde voor behoorlijke spierstijfheid, en leden mijn volgende trainingen er behoorlijk onder. Pas 3 dagen voor mijn volgende uitdaging, de Trail des Idylles (TDI), liep het weer goed. Ik had deze kleine wedstrijd bewust uitgepikt omdat ik veel goeds verwachtte van de omgeving van Malmedy en zo zonder al te veel druk zou kunnen opbouwen naar grotere objectieven: Grand Trail des Lacs et Chateaux, Lavaredo en Lakeland 100.

Op zaterdag 15 april zakte ik af naar Chodes om er in de regen een tocht van 44 km aan te vatten. Toen ik na 1 km reeds volledig alleen op kop liep, maakte ik er in mijn hoofd een stevige trainingsloop van, maar dit maakte de wedstrijd daarom niet minder uitdagend.  In de eerste 5 kilometer kregen we een begraste afdaling voorgeschoteld waarop ik niet vooruit geraakte -op de onregelmatige natte ondergrond kwam ik niet verder dan een onbeholpen stuntelen- en vervolgens een stevige beklimming waar ik voor het eerst op stappen was aangewezen. De daaropvolgende kilometers en doortocht door de venen waren vlot beloopbaar, tot ik van een schuingezakt stuk knuppelpad gleed en hard op mijn rechterflank belandde. Na een paar seconden gekerm zette ik me terug in beweging. Mijn bil was zwaar geraakt en protesteerde hevig, maar leek het lopen slechts beperkt te hinderen. Terwijl ik het tempo oppikte voelde ik de schok doorzinderen in mijn energievoorziening, maar na een fruitgelletje was ik daar gelukkig ook over.

18010478_698640797006873_727601873004804216_n

Foto Denis Dosquet (Sports)

Over de helft van het prima gemarkeerde parcours kreeg ik weer wat stevigere klimmetjes te verwerken. Tot dan was ik erin geslaagd nauwelijks te stappen, maar daar kwam in het laatste stuk behoorlijk verandering in. Toen ik voor de 3e keer begon te stappen met minder dan 10 kilometer te gaan wou ik voor mezelf het aantal keer stappen op één hand te tellen houden, maar uiteindelijk zou de teller op 7 komen te staan… Het venijn zat hier dus duidelijk in de staart.

17991228_698468050357481_1247131609835269119_n

Foto Denis Dosquet (Sports)

Ik had (deels bewust – kwestie van mentale training) niet geïnformeerd naar de voorsprong die ik op mijn concurrenten had. Toen ik met minder dan 4 km te gaan een andere loper achter me in het vizier kreeg vreesde ik even voor het ergste; een loper die wél een behoorlijke marge had voor het laatste zware stuk… Ik had het gevoel dat ik nog stevig doorliep, maar leek ingehaald te zullen worden. Ik controleerde mijn tempo en nam er vrede mee dat een loper die me aan dit tempo voorbij kwam gewoon sterker was. Bleek echter dat het de 1e loper van de 11 km was die duidelijk nog frissere benen had op de beklimming op de weg. Hoewel ik de muziek van aan de finish al kon horen, had ik me verwacht aan een laatste stevige klim, maar na een kronkelende afdaling is de finish daar ineens. Op het laatste vlakke stuk kan er nog een sprintje af om met een supergevoel te finishen en me vervolgens op de prima bevoorradingstafel te storten.

Planning_Aaike

P.S.: Ik liep hier opnieuw met de inov-8 Terraclaw 220. Na 520 (vnl. wedstrijd)kilometers zijn de stubs misschien wel wat te veel afgesleten om met vertrouwen de steile afdalingen te nemen, dus dat wordt binnenkort een nieuw paar voor op wedstrijden. Voor training zijn deze schoenen wel nog perfect in orde. Over het algemeen vind ik de duurzaamheid van de inov-8 schoenen een sterk punt.

P.P.S.: Op mijn gehavende bil en rechterbeen na had ik nauwelijks spierstijfheid, en mijn achillespezen lieten zich wonder-boven-wonder slechts beperkt voelen, allicht kan ik dus snel weer doortrainenen om er vanaf eind mei vollenbak te staan.

Geef een reactie

