Maffetone-test zonder aanpassing van training: een redelijk zot experiment

November 2013: ik heb net met interesse het boek Paleo Diet for Athletes uitgelezen. Als vegetariër valt het niet mee om daar veel uit toe te passen, maar ik raakte wel overtuigd van het nut om relatief meer vet en proteïne te eten en pas mijn voeding op volgende 3 punten aan:
– ik raak nog slechts bij uitzondering verwerkte voeding aan
– ik vervang mijn broodjeslunch door een saladelunch
– en haal een pot proteïnenpoeder in huis waar ik sporadisch na een (zware) training een shake van maak.

 

De aanpassing gaat zonder probleem en het lijkt mijn algemene weerstand en herstel na looptrainingen echt vooruit te helpen. Opmerkelijk is dat ik bij lange zondagavondtrainingen (vaak na salademaaltijd) me na een kilometer of 10 wat licht in het hoofd ga voelen (omdat de suikers zo goed als op zijn?), maar ik tegelijkertijd het gevoel heb dat ik probleemloos lang kan blijven doorlopen. In januari verras ik mezelf op een schitterende negatieve split op de trailmarathon Trèfle à 4-feuilles, waarmee meteen de toon gezet is voor een seizoen waarin ik opmerkelijk beter presteer dan ooit.

Fast forward naar oktober 2016: ik zit aan de laatste hoofdstukken van Natural Born Heroes van Christopher McDougal. Het boek zelf vind ik maar een amalgaam van onderwerpen, maar mijn aandacht word getrokken door het verhaal over Phil Maffetone’s methode om de vetverbranding te verbeteren. Wetende dat de voordelen van mijn dieetaanpassingen serieus zijn afgekalfd, ik op een gemiddelde werkdag behoorlijk wat suikerdips ervaar en ik het eerder beschreven ‘zondagavondgevoel’ mis, begon ik vrij inpulsief aan de Maffetone-test waarbij ik 2 weken geen suikers, granen, fruit, pasta, aardappelen, rijst en dergelijke zou aanraken.

Omdat ik in december een behoorlijk grote wedstrijd voor ogen heb, ben ik echter niet klaar om mijn training parallel terug te schroeven… Tijdens de eerste paar trainingen voel ik me behoorlijk sloom, maar in principe is het juist de bedoeling om traag te lopen op zo’n momenten. Na een paar dagen begint dat stilaan beter te gaan. Op dag 5 heb ik een 3 x 3km training op het programma staan die me, zeker in combinatie met deze test, enige schrik inboezemt. Tot mijn grote verbazing gaat deze bijzonder goed en voelt het aan dat ik bijzonder diep kan gaan. Als dit een indicatie is zal ik dit najaar zeker nog eens kunnen vlammen. Helaas is hiermee niet helemaal de toon gezet, want sommige -op zich- lichte trainingen voelen dan weer zwaarder aan dan zou moeten en van de lange duurloop na 8 dagen kom ik gebroken terug. Over het algemeen heb ik de test goed opgevolgd, maar die nacht heb ik toch met smaak 3 verse vijgen naar binnen gewerkt.

Toeval wil dat ik een dag na deze 2-weken test een 10 km training als “wedstrijd” gepland had… en ik op die manier het train low-race high (carb) principe eens kon uittesten. Hiervoor at ik de dag ervoor (waardoor het dus eigenlijk een 13-dagen test werd) terug wat zetmeel en at ik ’s ochtends voor het vertrek nog 2 vijgen en een stuk peer. De 10 km test-wedstrijd-tegen-mezelf in het Liedermeerspark legde ik volgens mijn GPS-horloge af in 37:19. Op zich niet zeer spectaculair, maar toch een van de beter dergelijke trainingen op dit parcours (waar er allicht een behoorlijke fout op de registratie te verwachten valt en waar je ook constant moet werken door het vele gedraai). Voorlopig dus moeilijk te zeggen of dit mijn lopen echt vooruit helpt, maar van de suikerdips was ik toch even verlost. Mijn plan is nu om geleidelijk aan fruit en andere koolhydraat-bronnen in te voeren en daarbij na te gaan op welke momenten en welke voedingsmiddelen ik wel en niet met een suikerdip reageer. Allicht komt het erop aan om vooral na training de suikers weer aan te vullen, maar de inname ervan de rest van de dag te beperken. De toekomst zal moeten uitwijzen of dit me langer op weg helpt en een beter atleet maakt…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s